onsdag 11 augusti 2021

Norrlandsresan dag 3


På plats i Östersundstrakten var det äntligen dags att åka till museet Jamtli (en av anledningarna till att jag ville åka till Norrland faktiskt). När jag var tio år var jag här och föll pladask för idén att visa upp historia på ett så levande sätt. Det gjorde att jag tio år senare studerade historia på universitetet. Jag har velat åka tillbaks hit sedan dess. Det var såå roligt att återse det! Mina förväntningar infriades trots att jag varit på mängder av friluftsmuseer sedan jag var tio år. 

De hade en 70-tals avdelning med bla en "Fem myror är fler än fyra elefanter" -teater som var jättebra. Skådespelarna gjorde ett superjobb med att efterlikna originalen. Det fanns också en 70-tals villa att besöka. Det kändes såå konstigt att gå in där, barnen frågade hela tiden om det var ok för det kändes som om vi bara klampade in i någons hus.




En hel lekbondgård med öppen förskola och barnaktiviteter.




Barnen reser i tiden. Stackars Emil som skulle "avvika" från gruppen fick ett uppdrag och var tvungen att vara med och leka tiggarbarn.


Länsmansgården där jag som tioåring gjorde mitt studieval.



En massa lekavdelningar med historiska aktiviteter. Här timmerflottning och vedhuggning.


På kvällen badade vi på campingen. Tror att det var en snutt av Hårkan som blivit en minisjö.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar