fredag 29 juli 2022

Blekinge - Danmark semester dag 8

Nu var det dags att åka hem (23 juli). Vår camping låg några minuter från Jellingestenarna, så vi åkte dit sedan vi packat ner tältet i ösregn. Vi hann med en liten stund i det fina museet också innan vi tog en titt på stenarna. Det var Gorm den gamle och Harald Blåtand (införde kristendomen i Danmark) som höll till i trakten. Intressant! Särskilt som jag nyligen läst en faktabok som litegrann berörde den aktuella tiden och platsen.

(Man måste ju snygga till sig!)

Nästa stopp var Odense. Vi var på HC Andersens museum. Som tur var hade de en barnavdelning också med lite igenkänning.

Här föddes HC Andersen.

Det var väldigt pittoreskt!

I det här huset växte HC Andersen upp. Freja köpte sig en Ekorre i museibutiken, den heter Kokos Ecko. Sedan åt vi på Mc Donalds innan avfärd. Vi inhandlade också de obligatoriska wienerbröden som vi åt på båten mellan Helsingör och Helsingborg. Vi kom hem klockan tio på kvällen. Vi har haft en härlig resa!