tisdag 20 november 2018

London

För ett par veckor sedan hade jag och Lucas möjligheten att åka till London. Det var såklart hur kul som helst! Vi gjorde och såg allt det där som man gör i London. Första maträtten vi åt var fish and chips alldeles nära vårt hotell som i sin tur låg jättenära tunnelbanestationen Paddington.

Efter att vi lämnat vår packning i det trånga och lite skruttiga hotellet och ätit gick vi till Notting Hill för att se marknaden vid Portobello Road. Sedan gick genom Hyde Park, gick förbi saker som Albert royal hall och Harrods. När vi kom till Buckingham palace var det alldeles mörkt ute. Vi hade hela tiden varit på väg till West end för att se musikalen Aladdin.

Det var verkligen en upplevelse att se Aladdin och att överhuvudtaget uppleva folklivet i musikalkvarteren.

Dag två på vår resa började med ett besök i Towern. Det var såå roligt! Och i november är det inga köer någonstans, perfekt (fast det kryllar ju av turister ändå såklart)! Vår beef eaterguide var helt underbar.

Vi gick över Tower bridge och gick längst med Themsen på en gångväg, ända tills vi kom till den bro som leder över till parlamentet. Det var en härlig promenad där vi såg sevärdheter på båda sidor om Themsen.

Här köpte vi dagens lunch, helmysigt!

Utsikt från Tate modern (vi var bara intresserade av utsikten och toaletten, så bra med gratis museum på många olika sätt).

St Pauls cathedral och skojig gångbro i bakgrunden.

London eye i bakgrunden.

Bakom Lucas (mycket bilder på honom nu!) finns Westminster Abbey.

Vi slank in i en bokaffär där jag hittade den här hyllan, barnböcker om välkända kvinnor. Jag skulle vilja ha varenda en. Men det fick bli ett kort iallafall!

På kvällen var det äntligen dags för musikalen The lion king. Den var helt fantastisk!

Sista dagen i London var tillägnad Kings cross tågstation och Brittish museum. För alla som undrar vad vi skulle göra på Kings cross tågstation så var det för att besöka den plats som Harry Potter tog tåget till Hogwarts. Vi skyllde helt på att det var för barnens skull. Det finns en jättefin HP butik där också med allt mellan himmel och jord, allt i den rätta HP andan.

Sist gick vi till Brittish museum som jag velat besöka i åratal. Så nu fick jag äntligen se rosettastenen. Efter att vi sett Egyptenavdelningen följde vi broschyrens tips över de tio saker man borde se på museet. Det tog nästan tre timmar. Återigen inga köer för säkerhetskontroll och eftersom det är gratis finns inga biljettköer heller, det som fanns var hur många skolklasser som helst (men de hölls mest på Egyptenavdelningen).

Gulligt schackspel.

Museets snygga tak. Efter museet hittade vi en pub där vi åt och sedan var det dags att ta oss till flygplatsen. Hemresan gick bra på alla sätt (lite nervöst i tåget ut till Gatwick eftersom tåget var försenat).  Härlig, härlig resa!